foto1
Tuulilasin vaihdot
foto1
Renkaat ja vanteet
foto1
Renkaan paikkaukset
foto1
Vanteita hyvä valikoima
foto1
Tilauksesta erikoisvanteet


Työhintoja:
Asiakkaan omien renkaiden allevaihto.
Henkilöautot: 28 € / sarja
Pakettiautot: 32 € / sarja
Maasturit: 34 € / sarja

Henkilöauton 4 kpl vannetyö

purku+kasaus+tasapainotus
peltivanne 13"–16"= 56 €

purku+kasaus+tasapainotus
aluvanne 13"-16"= 66 €

purku+kasaus+tasapainotus
aluvanne 17"–18"= 76 €

purku+kasaus+tasapainotus
aluvanne 19" = 92 €

Jos asennetaan vielä auton alle +28€

Ei ajanvarauksia.
Teemme saapumisjärjestyksessä.


Jälleenmyyjille


OHJEITA RENKAISTA

renkaiden valinta

renkaiden asennus

renkaiden käyttö ja huolto

rengasmääräykset

rengasmerkinnät

nelikulmanasta

Kaksi rengasta copy

Renkaat ovat ainoa yhteys auton ja tien välillä. Kaikissa olosuhteissa turvallisuus on kiinni reilun neljän kämmenen kokoisesta kosketuspinnasta.

Lain vaatimat minimiurasyvyydet ovat vaikeissa olosuhteissa turvallisuuden kannalta riittämättömät. Vesiliirto- ja sohjoliirtovaaran vuoksi suosittelemme vähimmäisurasyvyydeksi kesärenkaille 4 mm ja talvirenkaille 5 mm.

Renkailla saavutetaan yleensä kymmenien tuhansien kilometrien ajotulos. Ajotulokseen vaikuttavat kuljettaja itse, renkaiden asennusajankohta, ajo-olosuhteet, valittu rengastyyppi sekä auto. Noudattamalla käyttö- ja huolto-ohjeita pidennät renkaidesi turvallista käyttöikää.

Sivun alkuun

Jokaisen auton rekisteriotetiedoissa on merkittynä yksi tai useampi suositeltu/hyväksytty rengaskoko. Autonvalmistaja on valinnut alkuperäisrengastukseksi suorituskykyluokaltaan ja kantavuudeltaan auton suorituskykyä ja ajo-ominaisuuksia vastaavan rengastyypin. Tällä rengastyypillä valmistaja on hienosäätänyt auton alustarakenteen normaalikäyttöön sopivaksi.

Jos haluat muuttaa autoon valittua rengaskokoa tai kantavuus- ja suorituskykyluokkaa varmista asia ensin automerkin edustajalta tai meiltä. Soittamalla meille saat samalla myös tarvittavat vannetiedot ja mahdolliset poikkeavat rengaspainesuositukset. Rekisteriotteessa ilmoitettua rengaskokoa saa leventää tai kaventaa maksimissaan 30 mm. Vanteen halkaisijaa voidaan muuttaa maksimissaan yhdellä tuumalla. Uudemmissa autoissa tulee huomioida myös esimerkiksi jarrusatuloiden, pyörän ripustuksien ja ABS-jarrujärjestelmän rajoitteet rengaskoon muutoksissa.

Vältä käyttämästä autossasi samanaikaisesti erimerkkisiä ja –tyyppisiä renkaita. Jos valitset talvirenkaiksi nastoitetut renkaat, kaikki neljä rengasta tulee olla nastoitettuja. Huolehdi, että varsinkin samalla akselilla olevat renkaat ovat kulumisasteeltaan samanarvoisia. Vähemmän kuluneet renkaat sijoitetaan taka-akselilla. Nastallisista talvirenkaista saa puuttua nastoja enintään 20%, jotta ne olisivat laillisia.

Huomaa, että talvirenkaiden suorituskykyluokkamerkintä on yleensä alhaisempi kuin kesärenkailla. Se on syytä ottaa huomioon, jos olet lähdössä ulkomaille. Asiasta voit tiedustella lisää soittamalla meille.

Sivun alkuun

 

Nykyiset renkaat vaativat asennusvaiheessa entistä enemmän tietoa ja oikeanlaiset laitteet Näin ollen asennus on syytä teettää aina asiantuntijaliikkeessä. Vain ammattilainen tietää rengasvalmistajan ohjeet erityyppisten renkaiden asentamiseen. Renkaan asentamisen yhteydessä vanne tarkastetaan ja venttiili vaihdetaan uuteen. Vanteilla on suuri merkitys renkaan ominaisuuksiin; pyöreyteen, tiiviyteen ja ajo-ominaisuuksiin.

Jos teet pyörien vaihdon itse, tutustu ensin auton ohjekirjan ohjeisiin. Puhdista huolellisesti vastinpinnat, kiristä pultit/mutterit tasaisesti "ristiin kiristys" -periaatteella. Lopullinen kiristys on syytä tehdä momenttiavaimella vanteiden sallimalla momentilla. Muista myös jälkikiristys noin parin sadan ajokilometrin jälkeen. HUOM. Alumiinivanteilla on usein omat pultit/mutterit. Pidä tavallisten levypyörien pultit/mutterit kuiteinkin aina mukana vararengasta varten.

Tarkasta renkaidesi kunto vaihdon yhteydessä. Vaihdettavat renkaat olisi hyvä tasapainottaa ennen alle laittoa. Samalla tulisi tarkastaa renkaiden ilmanpaineet. Irrotettavat pyörät tulee pestä, jolloin estetään vanteiden ruostuminen. Merkitse pyöriin niiden sijaintipaikka. Älä vaihda pyörimissuuntaa.

Jos asennat autoosi vain kaksi uusilla renkailla varustettua pyörää, asenna uudet taka-akselille huolimatta auton vetotavasta. Uusille nastoitetuille talvirenkaille suositellaan noin 500-1000 km:n sisäänajoa, jotta nastat asettuvat kunnolla renkaisiin.

Kaikkien huolettomin tapa on tuoda renkaat alle vaihtoon meille, jolloin tarkastamme samalla renkaiden kunnon sekä teemme muut tarvittavat huoltotoimet.

Sivun alkuun

 

Auton tekninen kuluminen välittyy suurelta osin renkaiden kautta. Eli renkaat toimivat indikaattoreina erilaisista vioista autossa. Siksi renkaiden huolto ja etenkin säännöllinen rengaspaineiden tarkistus sekä kulutuspinnan seuranta ovat tärkeitä.

Rengaspaineilla viimeistellään auton ajo-ominaisuudet. Oikeat rengaspaineet eri kuormituksille löydät auton ohjekirjasta. Talvirenkaiden ja poikkeavan rengastyypin tai –koon painesuositukset saat selville ottamalla yhteyttä meihin.

Ilmanpaineen poikkeama

Vaikutus polttoaineen kulutukseen

Vaikutus renkaan käyttöikään

-0,2 bar

+1%

-10%

-0,4 bar

+2%

-30%

-0,6 bar

+3%

-45%

Väärät rengaspaineet vaikuttavat auton ajo-ominaisuuksiin ja lyhentävät renkaiden käyttöikää. Toisistaan poikkeavat rengaspaineet auton eri puolilla ovat todellinen turvallisuusriski! Muista tarkistaa rengaspaineet säännöllisesti vähintään kerran kuukaudessa unohtamatta vararengasta. Mittaa rengaspaine aina kylmenneistä renkaista. Erityisesti pakkasaikana varmista, ettei venttiili jää vuotamaan.

Tarkkaile säännöllisesti renkaidesi kuntoa ja kulumista. Mitä pienempi kulutuspinnan urasyvyys, sitä suurempi vesiliirron vaara! Jos huomaat renkaassa poikkeavaa kulumista voit kääntyä meidän puoleemme. Kysyminen ei maksa mitään, mutta kysymättä jättäminen saattaa aiheuttaa suuriakin vahinkoja.

Rengasta ei koskaan saa korjata sen ollessa vanteella, koska tällöin renkaan sisäpuolisten vaurioiden tutkiminen on mahdotonta. Rengas on paineastia, joka voi räjähtää!

Sivun alkuun

 

Auto on varustettava sen rekisteröidyn kokonaismassan ja akseleille kohdistuvien massojen edellyttämin renkain ja vantein. Renkaita, joissa kudos on näkyvissä tai jotka ilmeisesti ovat vaarassa rähähtää, ei saa käyttää.

Kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee olla vähintään 1,6 mm. Pääurilla tarkoitetaan leveitä uria renkaan kulutuspinnan keskialueella noin kolmen neljänneksen leveydellä kulutuspinnasta. Kesärenkaiden suositeltava urasyvyys sadekeleillä on vähintään 4 mm. Henkilöautonrenkaan kulutuspinnan uria ei saa lisätä tai syventää.

Joulu-, tammi- ja helmikuun aikana on käytettävä talvirenkaita (nastallinen tai nastaton), joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3 mm. Suositeltava minimi on vaikeissa kelioloissa 5 mm.

Nastarenkaita saa käyttää 1.11. – 31.3. tai toista pääsiäispäivää seuraavaan maanantaihin, myöhemmän ajankohdan ollessa määräävä. Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää, kun keli sitä edellyttää. Henkilöauton perävaunussa, jonka paino on yli 750 kg on käytettävä nastarenkaita, jos vetoautossa on sellaiset.

Autoon ei saa samanaikaisesti asentaa sekä vyö- että ristikudosrenkaita. Auton etupyörissä ei saa käyttää renkaita, joiden puutteellinen tasapaino voi haitata ohjausta.

Sivun alkuun

 

Renkaan kylki on täynnä erilaisia merkintöjä ja varoituksia. Alla olevassa kuvassa on tärkeimmät merkinnät, joihin kuluttajan tulisi kiinnittää huomiota hankkiessaan uusia renkaita. Erityisen tärkeäksi nämä muodostuvat silloin kun alkuperäistä rengaskokoa muutetaan.

Esimerkki renkaan merkinnöistä

rengasmerkinnat1. Kokomerkintä
    • 175 = poikkileikkausleveys milleinä
    • 65 = profiilisuhde
    • R = radial (vyörengas)
    • 14 = vannehalkaisija tuumina
    • 82 = kantavuustunnus (Li)
    • T = nopeustunnus (T: 190 km/h)
2. Tubeless (TL) = sisärenkaaton
3. TWI = kulumisvaroittimen sijainti
4. Lisämerkinnät
    • Reinforced = vahvistettu
    • -> = määritelty pyörimissuunta
    • Outside = ulkopuoli (vanneasennuksessa)
5. Erikoismerkki E5 010023, jossa
    • E5 = hyväksymistunnus
    • 010023 = hyväksymisnumero
6. Valmistusaikakoodi = viikko/vuosi
7. Erikoismerkki DOT (USA)
8. Kudoskerrosten materiaali ja määrä (USA)
9. Suurin sallittu kantavuus ja ilmanpaine (USA)

Tärkeimpänä merkintänä pidetään renkaan kokomerkintää (1), jossa 175 tarkoittaa poikkileikkausleveyttä milleinä, 65 = profiilisuhde, R=radial (vyörengas), 14=vannehalkaisija tuumina, 82=kantavuustunnus (Li 82=475 kg) ja T=suorituskykyluokka. Tämän lisäksi renkaasta voidaan nähdä valmistusaika, kudosmateriaali- sekä määrä, suurin sallittu kantavuus, hyväksymistunnukset (ns. E-merkintä, joka on oltava kaikissa Euroopassa asennettavissa renkaissa), yms.

Sivun alkuun

NELIKULMANASTA

nelikulmanasta

Nerokas nelikulmanasta

tehostaa pitoa!

Hyvässä nastarenkaassa nasta ja rengas toimivat saumattomasti yhdessä. Nokian Hakkapeliitta 4:ää kehitettäessä nasta suunniteltiin erityisen huolellisesti. Pohjoismaissa tehdyissä laajoissa vertailutesteissä havaittiin, että nelikulmainen nasta piti, kesti ja pysyi renkaassa paremmin kuin tavanomainen pyöreä nasta tai ovaalinmuotoinen nasta. Nokian Renkaiden omissa testeissä jääpitotulokset paranivat noin 8 % uuden nelikulmanastan ansiosta. Vertailurenkaana oli edeltäjä eli Nokian Hakkapeliitta 2.

Uuden nastan kovametallitappi ja alalaippa ovat nelikulmaiset. Alumiinirunkoinen ja tavallista suurempi nasta istuu tukevasti renkaassa. Nastatapin särmikkyys tehostaa jääpitoa. Nastamuotoilun ja uuden pintarakenteen ansiosta kuljettaja hallitsee autonsa entistä paremmin ääritilanteissa ja pidon rajalla.

Nokian Hakkapeliitta 4 –renkaassa nastat asennetaan 14 riviin. Leveä nastahajotus lisää renkaan pitoa ja hiljentää rengasmelua. Nastan alla oleva joustotyyny pehmentää nastan iskua tiehen, vaimentaa nastaääntä ja lisää nastan kestoa. Nastoituksessa nasta suunnataan oikeaan asentoon pidon ja nastojen pysyvyyden varmistamiseksi.

Uudenlainen nastoitusratkaisu kuluttaa tienpintaa vähemmän kuin perinteinen nastoitus. Nastainnovaatiota kutsutaan Nokian Eco Stud System 4:ksi. Keksinnölle haetaan patenttia.